Friday, May 18, 2012

Saya Sayang Mak Saya :)

Assalamualaikum....Bagi aku hari mak adalah hari-hari.Tiada istilah hari khusus untuk hari mak..Bagi aku, menghargai mak adalah hari-hari bukan hari khusus. Hari Khamis lepas, sedihnya aku tengok luahan hati mak di forum perdana, tajuhnya ..Lupa plak dah, ni aku je tambah lebih, mak bukan mintak kita duit, mak cuma nak kita lawat dia, tepon dia, tuh da cukup da bagi seorang mak, kenkadang kita dapat bagi ibu duit berpuluh, beratus-ratus, beribu-ribu..tapi bukan itu pinta ibu, pinta ibu adalah kasih sayang kita kepadanya..Masihkah kita ingat, masa kita kecil-kecil dulu? siapa suapakan kita? ibu, siapa yang mandikan kita? ibu, Siapa masakkan kita? ibu, Siapa uruskan pakaian kita? ibu, tapi bila kita dah dewasa, ada kita ingat ibu? rebutlah peluang yang ada, nilai mak kita tidak dapat dinilai dengan apa-apa sekalipun, pandang wajah ibu bapa kita dengan kasih sayang pun dah dapat pahala, senangnya bukan? tapi berapa ramai yang buat?  Siapa yang buat baik kepada ibu bapanya allah akan berikan kebahagian kepadanya, dan setiap setitik air mata keluar dari mak kita, kita sudah digelar anak derhaka, masa ada kita tidak hargai, masa dah tiada, kita tidak dapat berbuat apa-apa dah, kecuali dengan dengan doa dari anak yang soleh kan kepada kedua-dua orang tuanya, ganjaran allah bagi sangat besar kepada orang yang berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa kita terutama mak kita iaitu syurga


Saya sayang mak,sebab mak Bestt :) Sebabnyer mak saya la yang bersambung nyawa masa melahirkan saya, 9 bulan saya duk dalam perut mak, mak bawa saya kemana-mana, tanpa bersungut letih pon, bila saya lahir, dia still menjaga saya macam saya ada dalam kandungannya, sayangnya mak saya pada saya kan,Tiada siapa kat dunia ni dapat menjaga dan menyayangi saya sepeti mak menjaga saya:( sebab walau anak mak ni 25 years old, mak stil menjaga saya macam budak kecik..saya saya mak hari-hari..setiap masa, setiap saat  :) tiada yang dapat jadi pegantinya ..bila aku sedih, orang yang akan nasihatkan aku adalah mak, orang yang jadi besffriend aku adalah mak, orang yang jadi penasihat aku adalah mak, orang yang akan teman aku adalah mak...semua mak la :) mak memang bestt :)
Kasih sayang ibu dan pengorbanannya tidak dapat dinilai dengan harta benda. Hargailah semasa mereka ada,  InsyaAllah berkat.Syurga anak di bawah tapak kaki ibu kita,  Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa - hargailah ibubapa kita selagi beliau masih ada insyaAllah kita akan dapat keberkatan daripada-NYA..


Setiap dari kita mesti ada kesalahan bukan?dan sebagai seorang anak kita cari redha dengan penuh kesabaran, jum kita berubah sekarang, kalau dulu masa kecil kita cerewet, kita sensetif, ingat bertapa ibu bapa kita sabar dengan kereneh kita kan? ingat putaran hidup kita, berbuat baik pada mak ayah kita, perbaiki dengan penuh kesabaran. Checklist diri kita , musabah dir untuk dirii ini juga.


Tetiba plak rase nak dengar lagu Your Mother by  Yusof Islam  =)
Who should I give my love to? 
My respect and my honor to 
Who should I pay good mind to? 
After Allah 
And Rasulullah
Comes your mother 
Who next? Your mother 
Who next? Your mother 
And then your father
Cause who used to hold you 
And clean you and clothes you 
Who used to feed you? 
And always be with you 
When you were sick 
Stay up all night 
Holding you tight 
That’s right no other 
Your mother (My mother)
Who should I take good care of? 
Giving all my love 
Who should I think most of? 
After Allah 
And Rasulullah
Comes your mother 
Who next? Your mother 
Who next? Your mother 
And then your father ………

No comments: