Saturday, May 19, 2012

7 Golongan Yang Akan Mendapat Naungan Di Akhirat

assalamualaikum, aku berkesempatan menghadirkan diri ke ceramah ustaz nor hisham, ala ..mudir iman muda musim pertama tuh, ustaz norhisham memang best:) senang nak paham cara penyampaiannya, tajuknya adalah 7 golongan yang akan dilindungi oleh arrasy Allah di hari perhintungan nanti. Jum kita checklist diri kita, kalau tak ada kita pertingkatkan lagi amalam kita, mudah2an kita mendapat redha Allah...aminn...


1. Imam yang adil
2. Anak muda yang meningkat umur taat dan patuh pada perintah allah
3. Seorang yang hatinya terikat dengan masjid
4. Orang yang berkasih sayang kerana Allah
5. Seorang lelaki yang digoda untuk berzinar tapi takut kepada allah
6. Orang yang bersedekah tanpa diketahui oleh tangan kirinya
7.  Seorang lelaki atau perempuan yang berzikir sehingga menitiskan air mata dalam keadaan tidak dilihat oleh orang lain kecuali malaikat Allah. 


Iman yang adil, mesti difikiran kita sekarang pak iman yang duk di masjid bukan? apa yang dimaksudkan adil? huh mesti la kene tahu dulu kan maksud adil tuh, maksudnya meletakkan sesuatu kene pada tempatnya, lebih mudah kita letakkan ALLAH sebagai decisioan maker dalam hidup kita..Pernah dengar tak kisah Khalifah Saidina ali dengan pencuri baju besinya, kisahnya apabila pencuri baju besi mencuri baju khalifah Saidina Ali dan Saidina Ali dan juga pencuri tersebut di ke Mahkhamah


Pencuri: pencuri nafikan dengan menyatakan dia tidak mencuri baju Tersebut


Saidina Ali: aku nampak kamu yang mencurinya

Hakim: kalau kamu nampak pencuri tersebut yang mencurinya, apa bukti kamu? ada saksi?

Saidina Ali cakap dia sorang je yang nampak dan tak ada bukti apa-apa, maka mahkamah putuskan jika Saidina Ali tiada bukti kukuh, Maka baju besi tersebut hak milik pencuri tersebut, lalu menangislah pencuri tersebut sebab lihat keadilan islam, hebatkan islam ni, last-last pencuri tersebut masuk islam sebab lihat bertapa indahnya islam kan, sebab islam bukan sewenang-wenangnya menghukum seseorang tanpa bukti..Maksudnya disini nampak tak, bertapa hebatnya pemerintahan dahulu, walaupun Saidina Ali merupakan Khalifah ketika itu, hakim tidak berat seberat.., 


Orang yang berkasih sayang kerana Allah

Golongan kedua ialah pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah. Sejak kecil lagi rnula ditarbiyyah dengan ibadat kepada Allah. cuba kita gambarkan anak-anak muda hari ini (dalam Negeri kita sendiri). Kehidupan anak muda hari ini amat membimbangkan, mereka diserang oleh budaya yang menyesatkan. Hampir tidak ada kampung yang selamat dari budaya dadah. Alangkah baiknya kalau perubahan berlaku dengan kerjasama dari berbagai pihak. Bagaimanakah caranya kita melahirkan pemuda yang beriman? Jadi tanggung-jawab kerajaan, ibu bapa dan pendidik. Mereka dibesarkan di kalangan ibu bapa mereka. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: 

"Setiap manusia dilahirkan dalam keadaan bersih (Fitrah atau Islam), Tetapi kedua ibu bapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi."Jika namanya tetap Islam pun, perangainya macam Yahudi, Yahudi dari segi urus niaga dengan riba', Mereka mengama1kan budaya Yahudi. Bagaimanapun pendidikan dan pentadbiran adalah tanggungjawab kerajaan, Oleh itu amatlah bertuah kalau kita berjaya mendidlk rakyat khususnya pemuda menjadi orang beriman. Mereka mendapat perliridungan di hari kiamat. 



Golongan ketiga ialah lelaki yang hatinya sentiasa berhubung dengan masjid. Dia buat jadual untuk ke masjid melaksanakan ibadat solat, dengar nasihat imam dan nasihat agama. 


Golongan keempat dua orang hamba Allah yang bertemu dan berpisah kerana Allah.
Berkasih sayang kerana cinta tidak tahu hujung pangkal dan berteraskan hawa nafsu, tidak mendapat perlindungan Arasy. Ada juga orang berkasih sayang kerana harta benda dan sebagainya tetapi yang mendapat perlindungan Arasy hanya orang yang berkasih sayang, bertemu dan berpisah kerana Allah. 

Golongan kelima ialah seorang lelaki digoda oleh seorang wanita 

Yang berkedudukan dan berharta dalam masyarakat serta rupawan lalu lelaki berkenaan menolak pelawaan perempuan itu kerana takutkan Allah. Begitu juga seorang wanita yang digoda oleh seorang lelaki walaupun dijanjikan dengan ganjaran lumayan dan tawaran istimewa tetapi dia menolak tawaran itu kerana takutkan Allah. 

Golongan keenam ialah seorang lelaki dermawan, menghulurkan bantuan kepada orang susah tetapi menyembunyikan amalannya seolah-olah tangan kanan memberi, tangan kiri tidak mengetahuinya. Ertinya dia tidak isytihar sedekah di khalayak ramai dengan menunjukkan replika cek besar-besaran supaya orang ramai mengetahuinya. Dengan itu dia akan mendapat pujian orang. Tetapi dalam permasalahan ini,jikalau bersedeqah secara terang-terangan tetapi dgn niat untuk menggalakkan org lain juga berlumba2 bersedeqah,itu adalah unjuran agama,cuma bersedeqah secara sirr(rahsia) adalah lebih baik.

Golongan terakhir iaitulah golongan ketujuh, seorang lelaki atau perempuan yang berzikir sehingga menitiskan air mata dalam keadaan tidak dilihat oleh orang lain kecuali malaikat Allah.

Zikir ini amat luas maknanya, termasuklah kita meneliti fail-fail kerja pentadbiran tetapi tidak sampai matlamatnya , lalu dia menitiskan air mata merasakan kerdil dirinya dan merasai betapa Agung dan hebatnya Allah.

Kesimpulannya bahawa manusia perlu mendapat perlindungan arasy atau dengan kata lain mendapat perlindungan Allah pada hari kiamat ketika huru-hara hebat berlaku di padang mahsyar.

la bergantung kepada amalan seseorang itu, sejauh mana ia menjadi pemimpin yang adil, sejauh mana menjadi seorang hamba Allah yang sentiasa beribadat kepada-Nya, sejauh mana berkasih sayang, bertemu dan berpisah kerana Allah, sejauh mana pergantungan hati kepada masjid dan perkara lain yang disebut di dalam hadith ini, dilaksanakan oleh kita semua. Oleh itu kita mestilah muhasabah diri, adakah kita tergolong di kalangan mereka berkenaan. Jika ada kita hendaklah bersyukur kepada Allah atas segala petunjuk yang dikurniakan kepada kita. Jika tidak, kita hendaklah berusaha sedaya upaya kita supaya tergolong di kalangan mereka yang mendapat perlindungan itu di hari tiada pelindung yang boleh menyelamatkan diri darinya melainkan perlindungan Allah S.W.T. - refata - 




No comments: