Monday, October 8, 2012

Meegi Ketam

Assalamualaikum...entry tah apa-apa kan, tetiba je mee ketam. Hari sabtu baru ni berkesempatan makan meegi ketam, biasanyer pernah dengar cerita orang dan tengok gambar orang makan je, Thanks kepada yang belanja..Jum ikuti resepi yang tak berapa nak resepi sangat ..hehe  senang je kot nak membuatnyer, pergi pasar or kat mane-mana yang jual ketam ni, then beli...ok..meh aku ajar cara aku plak( macam la pandai masak sangat) huhuk semua orang ada skills masing-masing kan..huhu terpulang bagaimana anda nak menghidangkannyer...cara aku mudah je.. Bagi air mendidih dulu, kalau tak nak bagi pon tak apa, masuk je ketam tu dalam periuk korang., Masukkan seafood korang nak letak apa lagi selain ketam tu, nak masukkan udang ke, sotong ke, lala ke, tapi kat umah aku tak der lala, so aku abaikaan je ..letak perencah meegi yang korang nak makan, perencah kari ke, ayam ke, tomyam ke, perencah sendiri ke semuanyer terpulang pada kesukaan masing-masing, tidak ada paksaan wokeh.., hari tu aku buat dengan meegi tonyam ruski..sedap...huhuk susah la orang yang perasan dia masak sedap ni..huhu  memang la sedap sebab guna perencah dia la makcik oii..hehehe aku tolong masak je..benda dah ada so add on..add on je la..chewah main add on2 konon...masukkan sayur, aku memang suka sayur, so siapa yang tak suke sayur tak payah la letak, kan senang..jangan masak lama sangat, hilang sayur punya khasiat kot, entah lupa orang panggil apa..huhu last sekali masukkan meggi..x yah lama sangat, sebab nanti meegi jadi kembang..agak-agak ok da boleh masukkan kedalam bekas..dan makan dengan dimulakan bismillah...siap...senang kan.:)


No comments: