Friday, April 20, 2012

Bila Rezeki Itu Bukan Hak Kita

Syukur Alhamdulillah, Allah berikan saya kudrat lagi untuk membebel di blog  ini. Apa yang nak diceritakan yer, tajuknya mcam di ataslah, bila bukan rezeki itu, bukan hak kita, macam mane sekalipun memang bukan hak kita, alkisahnya macam ni, aku nak beli udang, sanggup lintas jalan ni semangat punya pasal nak beli udang, sampai sane aku tanya la pakcik yang jual tu, kebetulan duit aku bawa RM 50, pakcik tu cakap RM 55, aku cakap aku nak beli, cuma RM 5 lagi, nanti sampai kat kereta aku bagi, pakcik tu cakap nanti dia akan hantar udang tu kat kereta, masa aku tengah2  nak lintas jalan ke kereta, aku tengok la ada satu BMW behenti, betul-betul gerai pakcik tuh, tapi aku buat-buat tak tahu je, sebab aku kan da cop nak beli cuma duit je tak cukup, tunggu pakcik tu datang, sambil-sambil tuh aku tengok pakcik tu da jual kat pakcik yang naik BMW tadi, kebetulan pula pakcik tadi cakap kat aku yang tu yang last..Rasa sedih juga mula-mula, orang buat kita macam tuh kan, tapi tu bukan rezeki aku kan, sebab Allah dah tetapkan itu bukan rezeki kita. Redha sajalah. Kalau dah memang bukan rezeki kita tetap tak kan jadi milik kita..Sedangkan rezeki dah di mulut boleh terlepas :)

No comments: