Thursday, October 27, 2011

Melaka

Melaka memang best, chewah tetiba aje puji melaka ni ada apa hal ehh? yer la melaka kan bandar bersejarah, dan salah satu tempat aku menuntut ilmu, so kene puji la erk? kembang la orang melaka puji lebih-lebih negerinya..ok abaikan ak nak cerita pasal aku pergi melaka, dah berapa kali pergi melaka baru nak citer pasal melaka ker bro? yer tak ya jugak, duk melaka 2 tahun tak kan benda yang sama jugak? ok2, dah lama da tak pergi melaka, nih aku nak citer lain la, aku naik bas jam 12 lebih kot, nak kul 1 juga la dari kerteh, sepanjang naik bas tuh, hujan, lagi la lena, sampai-sampai dah kat melaka centre da, samapai aje sane, tak tahu nak ditujunya sebab awal pagi kot, dalam 4 lebih, pakcik-pakcik teksi duk suruh naik teksinya, takut juga pagi-pagi hari, dah la perempuan, macam-macam dipikirkan dalam kepala, ambik keputusan lepak la dulu kat luar centre ni, ada orang daripada tak ada orang lagi la takut, jam da masuk 6 pagi,ramai da orang lalu lalang ke surau, ambik keputusan bergerak ke surau, masuk dalam surau tengok 2 orang tengah tido, ambik wuduk macam biasa kene tunaikan tanggungjawab sebagai muslim, usai solat, menenangkan fikiran sekejap, lepas tuh disapa oleh kaum sejinis ku, tapi lain perwatakkannya, agak terkejut kerana.....kerana dia menyuruhku ajarnya solat, niat aku pada masa tuh satu je, aku buat kerana allah, lantas aku mengajarnya mengambil wuduk, selepas ambil wuduk, aku menyuruhnya pakai kain telekung, pada masa yang sama dia teragak2 untuk memakainya, boleh lagi dia tanya aku, kalau saya tak nak pakai ni tak boleh ker, aku cuma cakap kita wajib tutup aurat kita, mane boleh dalam keadaan macam tuh dia tak nak tutup aurat, aku bukannya pandai sangat bab-bab mengajar orang ni, sekadar tolong apa yang patut boleh la, aku cakap kt dia, mula2 mesti la berdiri kan, passtu niat, tak pandai dalam bahasa arab, baca bahasa melayu jek la dalam hati, then dia solat, masa rukuk tuh boleh plak berpusing pada aku, dia cakap nak baca al fatihah, aku cakap tak boleh, benda rukun mmg kene baca bacaannya, dia cakap da malas solat, erm..terpikir kejap, tak apa la, aku menawarkan untuk dia mengikutku untuk membaca, bacaan dalam solat, dia cakap dia tak nak,dan dia cakap lagi dia tak pernah tahu nak solat macam mana, aku nasihatkannya untuk membeli buku cara untuk solat, kat kedai kan banyak, hanya diri kita mampu mengubahnya, orang lain hanya pendorong sahaja tapi dah alang-alang berdakwah, aku tegor dia, tutup lah auratnya,(aku bukan sempurna sangat) cuma ingat menginati sama manusia, dan sesama islam, sesama jentina, sebab di neraka kelak begitu ramai perempuan di neraka..hanya disebabkan benda-benda yang kecil macam ni la, salah satunnyer aurat,

No comments: